Чами, финансов анализатор
Как и кога избра да се занимаваш с това? Случайно ли беше, или нарочно?
И по малко и от двете – търсех в Англия, където завърших, програми за току-що завършили бакалавър, но през това време приятелка ме препоръча в сегашната ми компания, тук ми отговориха най-бързо и нещата се напаснаха перфектно.
Коя част от работата си представяше различно, преди да започнеш да се занимаваш с това?
Стереотипът за анализаторите е, че са „дървени“ и скучни хора, което изобщо не е истина. Това определено беше приятна изненада за мен, затова и все още съм в тази професия и продължавам да я работя с удоволствие!
Другото, което не очаквах, беше големия брой всекидневни разговори с много различни хора от цялата организация. Може би съм очаквала, че като финансов анализатор ще работя доста независимо и самостоятелно, но всъщност в голяма компания като моята, всичко е взаимно свързано и различните отдели работят заедно и си взаимодействат много.
Кои умения смяташ, че са най-важни за твоята работа?
На първо място финансовият анализатор трябва да притежава много добри умения за организация на време, за да успява да свършва големия обем от работа навреме. Следващото, но не и по важност, е отношението към детайлите – без него няма как да си вършиш работата качествено и да гарантираш добри резултати. И накрая, за хубаво или лошо, когато започнеш да работиш в тази сфера, ти се налага бързо да свикнеш да работиш под напрежение и да спазваш кратки срокове.
Според теб, кое е най-интересното и най-досадното в твоята професия?
За мен в момента най-интересното е да се науча и да се адаптиране към новия начин на работа в екипа ми, а и в компанията като цяло, защото започнахме да работим по така наречената agile методология.
За досадно ми е трудно да се сетя. Това, което ми идва наум, е че работим с много различни програми и бази данни и например ми беше доста досадно да трябва да си инсталирам всичко наново, когато се развали стария лаптоп. Разбирай, че щом това е най-досадното, явно работата е доста приятна като цяло… 🙂
Какво смяташ, че ще се промени в тази сфера в следващите 10 години?
Сигурна съм, че голяма част от работата ще се автоматизира или извършва от изкуствен интелект. Това не е нещо страшно или негативно, а напротив – тази промяна ще даде възможност на професията да се задълбочи повече в по-сложни анализи. Тоест ще стане още по-предизвикателна, но и по-интересна за бъдещите специалисти, които ще се квалифицират.
Срещала ли си големи предизвикателства или трудни решения, свързани с работата ти?
Разбира се. Едно от най-големите ми предизвикателства беше, когато по официалния ръководен принцип трябваше да сертифицирам дадени числа по един начин, а главният финансов директор имаше друга интерпретация. Наложи ми се да взема важно решение и да поема отговорност за него след това.
Налагало ли ти се е да правиш нещо, за което не си съвсем подготвена или квалифицирана? Как се справи?
Много често, да. В такива случаи правя оценка на това какви умения са нужни и се опитвам предварително да се обуча преди да ми се е наложило да изпълня задачата. Това може да са кратки обучения, намиращи се в свободното интернет пространство, или обучения, които компанията предлага. Друг ефективен начин е да искам помощ и насоки от по-опитни колеги. Като цяло най-важното в тези ситуации е да имаш самоинициатива, самообладание на работа под напрежение и самочувствие да питаш хиляди въпроси.
Какво четеш най-често? Откъде набираш информация и вдъхновение за работата си?
Опитвам се да чета възможно най-широкообхватни неща, включително български и чуждестранни вестници и анализи. Също така чета нехудожествена литература (по-често академична), свързана с работата ми, катко и публикации в LinkedIn, които са препоръки от кръга ми там или свързани с компаниите в сферата ми. По този начин успявам винаги да следя актуалните новости в моята сфера.
Каква е първата крачка, която мога да направя, за да съм по-близо до твоя успех?
Бъди в крак с новините свързани с професията, която ти е интересна. Ако кандидатстваш за дадена роля за първи път, можеш да разгледаш подобни обяви на различни компании и да сравниш работната характеристика, която е описана. Извади нещата, които се повтарят на повечето места, и гледай да усъвършенстваш с всеки ден изброените там умения.