Избор на професия

Иновативните роли в разработката на видео игри и възможности за кариерно развитие

Ако игрите са твоята страст, но все още не си намерил начин или не знаеш как да се реализираш професионално в областта, тази статия ще ти е полезна.

Ще разгледаме различните роли, които съставят един функциониращ колектив за разработване на игра. Както сам ще се убедиш, в тази индустрия има място за всеки и ако искаш да се развиваш в нея, просто трябва да откриеш подходящата за теб професия. Ролите са най-разнообразни и не може да се каже, че някоя е по-важна от друга, напротив – те са взаимно свързани и една игра не би могла да съществува без приноса на всеки един от професионалистите в едно гейм дизайн студио.

 

Попълни GAME dev// Profiler - кариерен тест, създаден специално за game development индустрията

Това е първият български тест за кариерно ориентиране в сферата на разработка на видео игри. Можеш да го попълниш напълно безплатно, директно от телефона си. Резултатите ще ти покажат кои роли са най-подходящи за теб според интересите и личността ти.

Дизайнер на видео игри

Нищо не съществува в действителност, преди да просъществува в нечия глава. Изключение не правят и видео игрите. Дизайнерът на видео игри е именно човекът с идеята и този който инициира реализирането ѝ, развивайки концепцията както под формата на текст, така и с помощта на различни софтуери (енджини), в които се тестват измислените от дизайнера механики или нива. Определението “Гейм дизайнер” съдържа в себе си и Дизайнер на мисии/куестове (Mission Designer) , Дизайнер на нива (Level designer), Наративен дизайнер (Narrative Designer) и други подроли.

 2D Koнсепт артист

Може би най-желаната роля за художниците, които биха искали да се реализират в гейм индустрията. Един консепт артист трябва да има огромно въображение, съпътствано от бърза и точна ръка в рисуването. Тези умения са му необходими за справянето с отговорната задача да измисля десетки варианти на герои, асети и environment-и за играта. Консепт aртистът трябва да е готов винаги да прави промени, допълнения и детайлизиране на идеите си, както и понякога да ги остави и да започне работа над напълно нови спрямо изискванията на арт директора. Позицията е динамична и изискванията са високи, но работата определено е удовлетворяваща!

3D Артист

Ролята на 3D артиста е да създава триизмерни модели, произведения на изкуството, анимации и ефекти, които да бъдат използвани в играта. Работата често включва дословно изпълнение на предварителни указания от консепт артистите, арт директора и клиента. Ролята на 3D артиста е да ги изпълни в осезаемо 3D пространство спрямо различни технически и естетически критерии. Ключово е усвояването и използването на най-новия компютърен софтуер, и непрекъснатото надграждане на технически и артистични познания за създаване на триизмерни обекти.

Аниматор

След като обсъдихме ролята на 3Д артиста, важно е да се уточни, че триизмерните (а и двуизмерните!) обекти се нуждаят от раздвижване в пространството, за да се създаде усещането на реализъм и действие в играта. Именно за това в една видео игра се грижат аниматорите. Те трябва добре да разбират логиката на механиката и физиката като цяло, да имат солидни анатомични познания и усещане за експресивност на движенията. Целта на аниматорите е играта да добие не само впечатлението за механична точност, но и за емоция в героите. Това ангажира геймърите със сюжета по същия начин, по който един филм например може.

Програмист

Колкото и креативен да ни се струва процесът на създаване на една игра, истината е, че тя не би могла да функционира без базата, която програмистите имат задачата да изградят и поддържат. Ролята им е изключително отговорна, понеже всеки бъг и нередност във видео играта директно афектира преживяването на играча. Програмистите комуникират с почти всеки друг от екипа за изправност и оптималност на продукта. Работата им продължава дълго след излизането на заглавието, понеже са отговорни за постоянните ъпдейти, а специализациите им са изключително разнообразни. 

Сценарист

Подобно на филмовата, гейм индустрията също се нуждае от сценаристи. Тук обаче ролята се отличава от познатата на всички , която сценариста изпълнява в киното. Може да каже, че видео игрите се нуждаят от значително по-комплексен сценарий, предвид факта, че през последното десетилетие се установяват като тенденция игрите, в които решенията на играчите оказват директно влияние върху развитието на действието на играта. В много заглавия геймърите имат възможност да изберат расата на своя герой, след което и класа му. Освен това, веднъж започнали своето приключение, играчите могат да подбират куестовете, начина, по който общуват с останалите и изобщо насоката, в която героят им се развива. Всичко това изисква направата на десетки, ако не стотици различни сценарии за всеки от тези случаи. 

Композитор на музика

Някога гледали ли сте филм на ужасите с изключен звук? Всичко ужасяващо и страшно изчезва на мига без напрягащата музика, стъпките по тавана или учестеното дишане на героя. Същото важи и за видео игрите. Дизайнерът на звук (аудио дизайнер) има задачата на базата на артистизъм, психология и механика да завърши работата на всички останали от екипа, добавяйки подходящите звуци в правилните моменти в играта. Работата е отговорна, но удовлетворяваща. Често се случва парчета, създадени за игри, да влизат в различни музикални класации.

Продуцент

Важно е в подобен динамичен и разнообразен екип, пълен с креативни, талантливи и амбициозни кадри, някой да слага реалистични граници на техните идеи и проекти. Точно с тези организационни умения е въоръжен продуцентът във всяко студио за разработка на видео игри. Негова основна задача е например спазването и разпределянето на бюджета, поставянето на срокове и менажирането на различните екипи, създаването на график за целите на студиото и следенето за стриктното му спазване. Продуцентът освен това често е в пряка връзка с партньорите на институцията и отговаря за регулирането на отношенията им в административен план.

QA тестър

Тестърите са ключови за това, което играта ще представлява като краен продукт. Подобно на редакторите на текстове, те откриват малки грешки, бъгове и недоразумения, които “авторите” случайно пропускат първоначално. Освен това препоръките, впечатленията и интуицията на тестърите биват високо ценени и взимани под голямо внимание от разработчиците на игри. Първоначално професията може да звучи по-скоро като рай за повечето геймъри, отколкото като истинска работа, но в действителност тестърите често проявяват засилено внимание и отдават огромно значение на всеки детайл, вместо да се наслаждават на играта свободно и безгрижно като всички останали.

Съпорт специалист

Няма съвършени продукти, нито идеални потребители. При всеки появил се технически проблем с играта, геймърите имат възможността да се обърнат към подбран екип от съпорт специалисти, които да помогнат своевременно за оптималното разрешаване на възникналата пречка. Доста често не става дума за истинска неизправност, а по-скоро за грешка, която играчът допуска и която съпорт специалистът трябва да разбере и комуникира дипломатично обратно към него с конкретни инструкции и препоръки.

Маркетинг специалист

Не на последно място стигаме и до ключовата роля на маркетинг специалистите. Колкото и добра да е една игра, без правилната реклама, тя не би могла да достигне публиката си и да навлезе в пазара успешно.  От различни кампании и събития до публикации и клипове в социалните мрежи, маркетинг специалистът използва всички средства по възможно най-креативен и грабващ начин, за да привлече вниманието на играчите. Този процес започва понякога години преди излизането на играта и е дълго планиран, целенасочен и внимателно структуриран.

Разбира се, съществуват още много специализации и разклонения на изброените роли, а и все повече нови такива излизат с напредването на технологията и развитието на индустрията.

Разпозна ли вече своето призвание? Ако отговорът ти е положителен, не губи повече време, а потърси начин да се образоваш и специализираш за съответната професия. 

 

В България изборът къде да учим game dev не е много разнообразен все още, но едно от местата е специализираната в тази област ARC Academy, в която двугодишната Game Dev програма предлага обучение в трите най-главни направления –  Game Design, 2D Concept Art и 3D Modelling. ARC отваря врати през 2019 година, когато приема своя първи випуск студенти по разработване на игри. Оттогава Академията са завършили над 100 млади таланти, част от които успешно се реализираха в българската гейм индустрия и които работят в някои от локалните и международни студиа – Gameloft Bulgaria, Creative Assembly Sofia, Ubisoft Sofia, Snapshot Games, Haemimont Games и др.

Успех!

Автор: ARC Academy 

Попълни GAME dev// Profiler - кариерен тест, създаден специално за game development индустрията

Това е първият български тест за кариерно ориентиране в сферата на разработка на видео игри. Можеш да го попълниш напълно безплатно, директно от телефона си. Резултатите ще ти покажат кои роли са най-подходящи за теб според интересите и личността ти.