Избор на професияУченици

Добрите оценки гарантират ли успешна кариера?

отлични оценки

Оценките са важни, защото са отражение на придобитите умения и качества, които ще са ти полезни по-нататък. В повечето случаи учениците, които изкарват добри оценки, продължават да са успешни и след като завършват училище. И все пак, светът на работата е много различен от този на образованието и затова много високите оценки понякога могат да повлияят и негативно на кариерните успехи. Нека видим защо.

Какво всъщност стои зад отличните оценки?

Отличниците умеят да „попиват“ знания от външния свят и са свикнали да търсят информация от различни източници извън себе си. Те да дисциплинирани, следват правилата и правят това, което се очаква от тях. В случая с училище – да учат здраво, да пишат домашни и винаги да внимават. Разбират се с авторитетите и рядко им се противопоставят. Когато някой е пълен отличник, това означава, че се справя еднакво добре с всички предмети, независимо дали ги харесва, или не може да ги понася. Отличниците умеят да поставят своите желания на заден план и да се фокусират върху това, което другите искат от тях. Те по-скоро следват инструкции плътно, отколкото да проявяват изобретателност.

Всички тези качества и умения действително са много полезни в работата. Важно е да можеш да следваш правилата и да вършиш нещата, които се очакват от теб. Но това не е гаранция за успех и удовлетвореност. Защото на работното място често срещаме нови ситуации и проблеми, за които невинаги сме подготвени.

Кое е различното в света на работата?

1. Критериите за оценка

Например, критериите за оценка невинаги са толкова очевидни и категорични. В училище знаем точно какво трябва да направим, за да изкараме 6 по даден предмет. Там винаги става въпрос за конкретен материал и знания, затова е много по-лесно да си изградим стратегия за успех. В работата обаче ясно определените критерии са рядкост и успехът често зависи по-скоро от личния подход. Това може да накара един отличник да се колебае за посоката си и да се чувства несигурен и дори нерешителен.

2. Обратната връзка

Освен това, в училище постоянно сме оценявани и получаваме насоки от учителите. След всяко домашно, изпитване или контролно, знаем точно какво сме направили грешно и с кое сме се справили добре. Но на работното място обратната връзка обикновено се дава веднъж или два пъти в годината. Тези, които са свикнали с постоянна обратната връзка от околните, и то положителна, лесно могат да се почувстват сякаш не правят нещо както трябва или не са „достатъчно добри“.

3. „Наградата“ за положения труд

В класната стая винаги си личи кой се е трудил здраво и на кого не му се занимава и това е много важно за учителите. Може дори да се каже, че признанието и похвалите са мотивиращият фактор, заради който трудът си заслужава (познаваме една учителка, която казваше „Без мъчене, няма пъчене“). Разбира се, в работната среда положените усилия също показват резултати, но това се случва много по-бавно и постепенно. Усилената работа невинаги е забелязана и оценена веднага. Това може да се окаже разочароващо и демотивиращо за много хора.

Как се справят отличниците в тази среда?

Гореизброените „изненади“ могат да им дойдат като гръм от ясно небе, но това е само първоначално. Повечето хора свикват с работната среда и не само се научават да оцеляват, но и да преуспяват в нея и да я харесват. В крайна сметка, дисциплината и упоритостта все пак са ключови за успеха и затова  няма съмнение, че повечето отличници след време се превръщат в страхотни служители, независимо какво точно ще изберат да работят.

Поне 50% от хората работят точно по този начин и помагайки за развитието на компаниите си, постепенно се изкачват по кариерната стълбица. Други 25% от хората полагат усилия само колкото да отбият номера. Често тези, които го правят в училище, продължават и в работата. Обикновено им липсва мотивация, хъс… изобщо им е все тая. Колкото то последните 25% – точно те са иноваторите, визионерите, тези, които наистина променят света. И точно те невинаги са отличниците!

Disruptive – проблемен, или визионер?

Думата „disruptive“ има няколко значения. Поведението на децата, които пречат и създават проблеми в училище, се описва с нея. Но знаеш ли за какво още се използва тя? За технологиите и иновациите, които променят света. В последно време такива са изкуственият интелект, 3D принтирането, block chain, виртуалната реалност… сещаш се. И наистина, хората, които променят света, големите лидери и иноватори невинаги следват установените правила. Те умеят да импровизират, поемат много рискове и често са в опозиция на общоприетото. Невинаги са отличници, но определено са много умни и със сигурност знаят как да учат нови неща. Което ни води и до основния извод на тази статия…

Оценките са важни, но не са всичко.

Това, че си отличник в училище, не означава автоматично, че ще си номер едно и на работното място. По същия начин, слабите или дори средните оценки не ти гарантират провал в бъдеще. Но не те правят и следващият Айнщайн (който, както сигурно знаеш, е напуснал училище на 15).

За да бъдеш подготвен за света на работата, трябва да се концентрираш не само върху оценките, а и върху конкретните и преносимите си умения, знанията и интересите си, нещата, които са важни за теб. Добра идея е да опознаеш цялата си личност, защото само така ще можеш да избереш правилната посока за себе си. А да учиш и работиш това, което е най-подходящо за теб, ще ти даде много по-големи шансове за успех, отколкото добрите оценки сами по себе си!

Можеш да направиш първата крачка към успешното си бъдеще още сега. Попълни нашия научно обоснован личностен тест за самооценка, за да разбереш повече за себе си и да направиш по-добро решение за бъдещата си професия.

 

ПОПЪЛНИ КАРИЕРЕН ТЕСТ